Vraag en antwoord

Heeft u een administratieve vraag of een technische vraag? Kijk eerst of deze hieronder wordt vermeld. Is dat niet het geval, bel dan met onze

klantenservice via 085 – 401 50 65 of stuur uw vraag naar ons via vragen@inwarmte.nl. Wij nemen uw vraag dan zo snel mogelijk in behandeling.

 

Algemene vragen

Wat zijn de tarieven?
De laatste tarieven vindt u via de pagina documenten.
Ik heb een storing. Wat moet ik doen?
Alle informatie over storingen vindt u op de pagina calamiteiten en storingen.
Wat zijn de mogelijkheden van het klantenportaal?
In het klantenportaal kunt u uw persoonlijke gegevens aanpassen, uw verbruik inzien, facturen inzien en uw voorschotbedrag wijzigen.
Ik wil mijn voorschotbedrag of iets anders aanpassen. Hoe doe ik dat?
Via het klantenportaal kunt u eenvoudig uw voorschot aanpassen. Vanaf het eerst volgende facturatie moment gaat het gekozen voorschotbedrag in werking. U kunt hiervoor uiteraard ook contact opnemen met onze medewerkers van de klantenservice via vragen@inwarmte.nl of via telefoonnummer 085 - 401 50 65. Let op: Tuvista heeft geen voorschotbedrag maar een maandbedrag vanwege vaste tariefcomponenten.
Ik wil mijn betaalwijze aanpassen. Hoe doe ik dat?
Via het klantenportaal kunt u eenvoudig uw betaalwijze aanpassen. U heeft de mogelijkheid te betalen met automatische incasso of iDEAL. Als u kiest voor iDEAL ontvangt u maandelijks een e-mail met de factuur. U kunt het bedrag ook maandelijks naar ons overmaken.
Kan ik via een automatische incasso betalen?
Energiek heeft het liefst dat u via een automatische incasso betaalt. Tijdens de eerste keer inloggen heeft u hier wel of niet voor gekozen. Als u deze voorkeur wilt aanpassen kan dat in ons klantenportaal.
In het klantenportaal staat dat ik een factuur niet heb betaald. Dit klopt niet. Hoe zit dit?
In principe updaten wij iedere maandag de binnengekomen betalingen. Wij vragen dus even om uw geduld voordat de betaling zichtbaar is. Als u een herinneringsmail krijgt terwijl u de factuur al heeft voldaan, neem dan contact op met onze medewerkers van de klantenservice via telefoonnummer 085 - 401 50 65 of vragen@inwarmte.nl.
Wanneer is het maandelijkse facturatiemoment?
Het maandelijkse facturatiemoment is rond de 20e tot 25e van de maand.
Ik kan de rekening niet betalen. Wat nu?
Als u de rekening niet kunt betalen, dan gaan wij graag met u in gesprek. Wij bespreken samen met u wat de juiste oplossing is. Een betalingsregeling is vaak mogelijk. Neem contact met ons op via vragen@inwarmte.nl of via 085 – 401 50 65. Warmteafsluiting: wacht niet te lang en laat uw kosten niet oplopen. U loopt het risico dat wij de warmtelevering gaan afsluiten. Voorkom dat. Lees meer in deze bijlage.
Ik ben een nieuwe bewoner. Hoe kan ik mij aanmelden?
U kunt online uw aanmelding aan ons doorgeven door het formulier in te vullen op de aanmeldpagina.
Ik ga binnenkort verhuizen. Wat moet ik regelen?
U kunt online uw verhuizing aan ons doorgeven door het formulier in te vullen op de verhuispagina.
Wat is het privacybeleid van Energiek?
Ons privacybeleid vindt u hier.
Waar vind ik de algemene - en overige voorwaarden?
De voorwaarden vindt u via de pagina documenten.
Hoe kan ik (financieel) duurzaam met mijn warmte installatie om gaan?
  • Wij raden aan de gewenste ruimtetemperatuur niet te wijzigen. Wanneer u vloerverwarming heeft kan het 8-10 uur duren voordat de ruimtetemperatuur naar de gevraagde temperatuur kan worden aangepast als u de gewenste ruimtetemperatuur wijzigt. Als u van een lage ruimtetemperatuur naar een hoge ruimtetemperatuur wilt gaan kost dit extra vermogen. Daarom raden wij u aan om de thermostaat op een constante temperatuur te laten staan;
  • Probeer ramen en deuren niet onnodig open te laten om warmte/koude verlies te voorkomen;
  • De balansventilatie op een normale/lage stand zorgt voor een mindere toestroom van de koude/warme buitenlucht naar uw woning;
  • Het is belangrijk dat de vloerverwarming de warmte goed kwijt kan, plaats daarom geen isolerende vloerafwerking in uw woning;
  • Ga spaarzaam om met tapwater.
Kan ik bij Energiek ook een contract voor elektriciteit en/of water afsluiten?
Nee, helaas is dat niet mogelijk. Energiek voorziet alleen in duurzame warmte- en koudelevering.
Zijn er nu (of binnenkort) werkzaamheden aan het systeem?
Bij gepland onderhoud of updates over storingen plaatsen wij een nieuwsbericht op de pagina voor calamiteiten en storingen. Als bij u in de straat of buurt werkzaamheden plaats gaan vinden waardoor de levering aan u mogelijk onderbroken kan worden dan stellen wij u daar van te voren van op de hoogte.
Wat is een warmtepomp?
Een warmtepomp is een apparaat waarmee we warmte halen uit de bodem of uit de lucht. Deze warmte kan weer gebruikt worden voor het opwarmen van bijvoorbeeld water. Een warmtepomp werkt feitelijk als een omgekeerde koelkast. In plaats van te koelen wordt het temperatuurverschil uit het grondwater gebruikt om te verwarmen.
Wat is een afleverset?
Een afleverset is vergelijkbaar met een meterkast van gas of elektra. Via de afleverset wordt namelijk de warmte en koude aan uw woning overgedragen. Ook wordt de afgenomen warmte in de afleverset gemeten door een warmtemeter en een meter voor warm tapwater. De installatie in uw woning waarmee de woning wordt verwarmd en/of gekoeld en de warm tapwaterleidingen zijn op deze afleverset aangesloten. Op de pagina documenten vindt u een handleiding en instructie hoe u op de digitale verbruiksmeter bij de afleverset uw verbruik van warmte en warm tapwater kan uitlezen. Bij het project Tuvista in Delft zijn de woningen niet voorzien van een afleverset. Hier wordt de benodigde verwarming, koeling en warmte voor het warm tapwater opgewekt door een gehuurde warmtepomp per woning.
Waar moet ik op letten met vloerverwarming?
Als u vloerverwarming heeft moet u er bij de keuze voor een vloerbedekking op letten dat deze gemakkelijk warmte doorlaat. U mag beslist niet hakken, frezen, schroeven of spijkeren in de vloer. Hiermee beschadigd u de vloerverwarming en kan er lekkage ontstaan. Wilt u lijm gebruiken ? Gebruik dan alleen een product dat geschikt is voor vloerverwarming. Lees meer in de flyer over vloerverwarming Niet alle soorten vloerbedekking zijn geschikt voor vloerverwarming. Als de warmte weerstand (Rc-waarde) van de vloerbedekking minder is dan 0,9 m2 K/W, is de vloerbedekking geschikt. Vraag daarom altijd bij uw leverancier hoe hoog de Rc-waarde is van de vloerbedekking. Kies bij voorkeur voor een harde vloerbedekking met een lage isolatie waarde, zoals tegels, natuursteen of linoleum. Kurk is niet geschikt voor vloerverwarming. Hout, parket of laminaat is meestal ook geschikt, maar sommige houtsoorten niet. Vraag uw leverancier naar wat de mogelijkheden zijn.

 

Vragen over Het Zamen

Wat betekenen de posten op mijn jaarfactuur?
De maximale tarieven worden jaarlijks vastgesteld door de Autoriteit Consument & Markt. Hierbij een uitleg over de tarievenposten:
  • Verbruik warmte: De warmte die door u is afgenomen voor het verwarmen van uw woning.
  • Verbruik warm water: De warmte die door u is afgenomen voor het verwarmen van uw warm tapwater.
  • Huur Afleverset: de huur van de afleverset. De afleverset is de installatie die nodig is om het warme water vanuit het Warmte-Koude-Opslagsysteem veilig naar de binneninstallatie te brengen voor de ruimteverwarming en/of warm tapwater bereiding.
  • Meettarief: kosten voor het meten van uw warmteverbruik. Deze komt tot stand door met een geijkte meter de inflow en outflow van warmte te meten in uw woning. Het verschil hiertussen is de warmteafgifte die gemeten wordt in m³ (warm water) of GJ (warmte).
  • Vastrecht warmte: vastrecht voor het beschikbaar stellen van koeling.
  • Vastrecht koude: vastrecht voor het beschikbaar stellen van koeling.
Hoe kan ik mijn warmtemeter / warm tapwater meter uitlezen?
U hoeft uw meterstanden niet aan ons door te geven. Wij kunnen de energiemeter op afstand digitaal uitlezen. De standen en uw verbruik kunt u ook op maandelijkse basis terugvinden in het klantenportaal. NB - Alléén de beginstand bij inhuizing (voor de Leveringsovereenkomst) en de eindstand bij uithuizing (voor het Verhuisformulier) dienen op datum ondertekend en aangeleverd te worden. Hier wordt dan naar gevraagd in de documenten die u naar ons opstuurt. De handleiding energiemeter vindt u, net als alle andere belangrijke documenten, op de pagina's onder Documenten.
Warmte in de winter en koeling in de zomer. Wat betekent dat precies?
Uit het opgepompte grondwater onttrekken we warmte. Dit gebeurt met een warmtepomp. Deze warmte gebruiken we om de woningen te verwarmen. In de zomer halen we geen warmte uit het opgepompte grondwater maar koude. Hiermee koelen wij uw woning. Via uw afleverset wordt de warmte of de koude overgedragen aan uw woning. Het is niet mogelijk uw woning tegelijk te koelen en te verwarmen. Daarnaast wordt de koeling pas beschikbaar gesteld wanneer het buiten warmer wordt, dan heeft u immers pas koeling nodig.
Ik krijg mijn huis niet (goed) warm. Wat moet ik doen?
Controleer eerst of de thermostaat voldoende hoog staat. Controleer daarna of de afleverset spanning heeft en/of niet in storing staat.  Kunt u de storing niet zelf oplossen neem dan contact op via vragen@inwarmte.nl of 085 – 401 50 65 (lokaal tarief).

 

Vragen over Transvaal

Wat betekenen de posten op mijn jaarfactuur?
De maximale tarieven worden jaarlijks vastgesteld door de Autoriteit Consument & Markt. Hierbij een uitleg over de tarievenposten:
  • Verbruik warmte: De warmte die door u is afgenomen voor het verwarmen van uw woning.
  • Verbruik warm water: De warmte die door u is afgenomen voor het verwarmen van uw warm tapwater.
  • Huur Afleverset: de huur van de afleverset. De afleverset is de installatie die nodig is om het warme water vanuit het Warmte-Koude-Opslagsysteem veilig naar de binneninstallatie te brengen voor de ruimteverwarming en/of warm tapwater bereiding.
  • Meettarief: kosten voor het meten van uw warmteverbruik. Deze komt tot stand door met een geijkte meter de inflow en outflow van warmte te meten in uw woning. Het verschil hiertussen is de warmteafgifte die gemeten wordt in m³ (warm water) of GJ (warmte).
  • Vastrecht warmte: vastrecht voor het beschikbaar stellen van koeling.
  • Vastrecht koude: vastrecht voor het beschikbaar stellen van koeling (niet van toepassing voor de woningen aan de Hertzogstraat)
Hoe kan ik mijn warmtemeter / warm tapwater meter uitlezen?
U hoeft uw meterstanden niet aan ons door te geven. Wij kunnen de energiemeter op afstand digitaal uitlezen. De standen en uw verbruik kunt u ook op maandelijkse basis terugvinden in het klantenportaal. NB - Alléén de beginstand bij inhuizing (voor de Leveringsovereenkomst) en de eindstand bij uithuizing (voor het Verhuisformulier) dienen op datum ondertekend en aangeleverd te worden. Hier wordt dan naar gevraagd in de documenten die u naar ons opstuurt. De handleiding energiemeter vindt u, net als alle andere belangrijke documenten, op de pagina's onder Documenten.
Wordt er op dit moment koeling geleverd?
Op maandag 10 oktober is de koeling centraal uitgeschakeld en vanaf die dag krijgt u dus geen koeling meer. Stel daarom uw thermostaat zo in dat u geen koeling meer vraagt. In de lente, wanneer de buitentemperatuur weer stijgt, zetten we de koeling weer aan. Woont u aan de Hertzogstraat dan wordt uw woning verwarmd door middel van radiatoren. Hiermee kan echter geen koeling aan de woning afgegeven worden. U beschikt daarom dan ook niet over een aansluiting op ons koelnet.
Warmte in de winter en koeling in de zomer. Wat betekent dat precies?
Uit het opgepompte grondwater onttrekken we warmte. Dit gebeurt met een warmtepomp. Deze warmte gebruiken we om de woningen te verwarmen. In de zomer halen we geen warmte uit het opgepompte grondwater maar koude. Hiermee koelen wij uw woning. Woont u aan de Hertzogstraat dan wordt uw woning verwarmd door middel van radiatoren. Hiermee kan echter geen koeling aan de woning afgegeven worden. U beschikt daarom dan ook niet over een aansluiting op ons koelnet. Via uw afleverset wordt de warmte of de koude overgedragen aan uw woning. Het is niet mogelijk uw woning tegelijk te koelen en te verwarmen. Daarnaast wordt de koeling pas beschikbaar gesteld wanneer het buiten warmer wordt, dan heeft u immers pas koeling nodig.
Ik krijg mijn huis niet (goed) warm. Wat moet ik doen?
Controleer eerst of de thermostaat voldoende hoog staat. Controleer daarna of de afleverset spanning heeft en/of niet in storing staat. Kunt u de storing niet zelf oplossen neem dan contact op via vragen@inwarmte.nl of 085 – 401 50 65 (lokaal tarief).

 

Vragen over Tuvista

Wat betekenen de posten op mijn jaarfactuur?
De maximale tarieven worden jaarlijks vastgesteld door de Autoriteit Consument & Markt. De warmtewet is niet van toepassing op de huur van de warmtepomp. De hoogte van deze huur is vastgesteld door de ontwikkelaar/verhuurder van uw woning in samenspraak met Energiek. Hierbij een uitleg over de tarievenposten:
  • Huur warmtepompsysteem: De kosten die wij in rekening brengen voor het huren van het warmtepompsysteem
  • Vastrecht bronwarmte: vastrecht voor het beschikbaar stellen van bronwarmte.
  • Vastrecht bronkoude: vastrecht voor het beschikbaar stellen van bronwarmte.
Hoe kan ik mijn warmtemeter / warm tapwater meter uitlezen?
U heeft geen warmtemeter aangezien u zelf de warmte opwekt met het door u gehuurde warmtepompsysteem. Er wordt zodoende ook geen variabele warmtelevering met u afgerekend.
Warmte in de winter en koeling in de zomer. Wat betekent dat precies?
Via gesloten bodemlussen wordt warmte en/of koude aan de bodem onttrokken. Deze bronwarmte en -koude wordt aan het warmtepompsysteem in uw woning ter beschikking gesteld. Wanneer u ervoor kiest om de woning te verwarmen betrekt het warmtepompsysteem warmte uit de gesloten bodemlussen en levert deze warmte op een hogere temperatuur aan uw woning. Dit gebeurt ook om het warm tapwater op te warmen. Kiest u ervoor om de woning te koelen dan betrekt het warmtepompsysteem koude uit de gesloten bodemlussen.
Ik krijg mijn huis niet (goed) warm. Wat moet ik doen?
Controleer eerst of de thermostaat voldoende hoog staat. Controleer daarna of het warmtepompsysteem spanning heeft en/of niet in storing staat. Kijk voor handleidingen op de documentenpagina. Kunt u de storing niet zelf oplossen neem dan contact op via vragen@inwarmte.nl of 085 – 401 50 65 (lokaal tarief).